Zmiany w mechanizmie CMS

Zmiany z dnia 22-03-2013

Wprowadzono mechanizm informujący internautów o wykorzystaniu w stronach CMS mechanizmu "ciastek" - plików cookie.

Funkcjonalność ta spełnia wymogi tzw "Dyrektywy cookie".

 

Więcej na ten temat  na stronie:

http://websecurity.pl/dyrektywa-cookies-w-prawie-telekomunikacyjnym-informacja-na-temat-nowych-obowiazkow-wlascicieli-serwisow-internetowych/

Zmiany z dnia 05-10-2012

Wymieniono mechanizmy wyświetlania wstawianych w witrynę filmów z YouTube i odtwarzacza mp3 tak, żeby mogły być wyświetlane również na tabletach iPad i smartfonach iPhone.

Zmiany z dnia 07-05-2012
  1. Do edytora treści dodano mechanizm umożliwiający redaktorowi witryny m.in. zarządzanie biblioteką plików redakcyjnych - "wgrywanie" plików z dysku lokalnego na serwer, wstawianie w edytor treści linków (odnośników) do owych plików, ...
    Mechanizm ów uruchamia się za pomocą ikonki "Wstaw plik z serwera CMS" znajdującej się w drugim wierszu ikon "operacyjnych" (ikonka przypominająca oczka łańcuszka).
     
  2. Tak w bibliotece plików redakcyjnych jak i w bibliotece obrazków - wprowadzono mechanizm ograniczający uprawnienia redaktorów  wybranych stron - tych którzy mają uprawnienia do redagowania jedynie wybranych stron (a nie wszystkich).
    Owi "miniredaktorzy" mogą zarządzać (wgrywać na serwer, usuwać, ... pliki/obrazki jedynie we własnych katalogach (nazwa katalogu własnego jest tworzona na podstawie loginu użytkownika).
    Mogą korzystać w celu wklejenia obrazka/linku z całej biblioteki - ale zmieniać jej zawartość jedynie w swoim katalogu i jego podkatalogach.
    Dzięki temu ograniczeniu uprawnień nie ma obaw przed nadaniem uprawnienia redagowania wybranych stron nawet niewprawnemu użytkownikowi - gdyż nie "zepsuje" on zawartości bibliotek pozostałych użytkowników.

    Użytkownik o prawach redagowania całej witryny nadal ma pełny dostęp do całej biblioteki - na prawach jej administratora.

 

 

Zmiany z dnia 06-05-2012

Wymieniono edytor treści na części stron obsługiwanych przez CMS DragoN-NogarD.
Obecny edytor powinien szybciej się ładować i być bardziej niezawodnym.

 

W ciągu najbliższych dni edytor zostanie wymieniony na wszystkich stronach obsługiwanych przez CMS.
Jednocześnie zostanie uaktualniona "Pomoc" opisująca sposób posługiwania się nowym edytorem.

 

Nowy edytor został przetestowany przez grupę testerów na wszystkich obsługiwanych przeglądarkach - niemniej jednak, ze względu na jego "świeżość" mogą pojawić się błędy, za które przepraszamy.
Żeby mogły one zostać usunięte, prosimy o ich zgłaszanie na adres: dragon@nogard.pl

Zmiany z dnia 01-04-2012

W górnej części witryny - w prawym, górnym rogu - dodano pole tekstowe obsługujące mechanizm wyszukiwania fraz w witrynie.
Po wpisaniu w owo pole szukanych słów należy uderzyć klawisz "Enter" lub kliknąć myszką ikonkę "lupki".

Tym samym wymieniono całkowicie mechanizm wyszukiwania w witrynie i zrezygnowano z dotychczasowej obsługi wyszukiwania.

Zmiany z dnia 31-03-2012

Na stronach obsługujących wymogi "BIP" dla których ustawiono "Styl strony" jako "Strona podmiotowa BIP", dodano w prawym górnym rogu przycisk "Rejestr zmian niniejszej strony", umożliwiający również niezalogowanym internautom zapoznać się z wprowadzanymi na stronie zmianami (treści strony, anonsów, załączonych plików, ...).

 

Zmiana ta spełnia wymóg zapisany w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68 z późniejszymi zmianami:

 

§ 16. 1. Strony BIP są wyposażone w mechanizm dziennika, w którym odnotowywane są zmiany w treści informacji publicznych udostępnianych w BIP oraz próby dokonywania takich zmian przez osoby nieuprawnione. 

2. Dzienniki dla tych stron prowadzone są w sposób automatyczny.

Zmiany z dnia 10-03-2012

Znacząco uproszczono wstawianie "klikalnej" miniaturki zdjęcia.

 

W w treści anonsu (strony) można wstawić miniaturkę zdjęcia, której kliknięcie spowoduje efektowne pokazanie zdjęcia w dużym rozmiarze.

 

Przykłady można zobaczyć tu: Przykłady klikalnych miniaturek

 

Aby zdjęcie wklejone nz stronę było w ten sposób "obsłużone" wystarczy podczas jego wstawiania wprowadzić w polu "Alt" wprowadzić napis: zdjecie

Przykład na załączonym niżej obrazku:
Zmiany z dnia 01-03-2012
Dodano mechanizm obsługi Newsletter.

Newsletter jest mechanizmem powiadamiania internautów o nowo dodanych anonsach na wybranej przez redaktora witryny stronie.

Redaktor może  dla wybranych stron ustalić, że mogą one być prenumerowane przez internautów.
Decyzję tę podejmuje się za pomocą funkcji [ Redagowanie strony ] \ "Obsługa newsletter".

Po wybraniu "Tak" - internauci, którzy zaprenumerują informacje o zmianach na stronie - będą otrzymywali powiadomienia o nowo dodanych na stronie anonsach.
CMS DragoN-NogarD wysyła automatycznie do prenumerujących, około godziny 8-mej rano - e-maile z informacją o dodanych poprzedniego dnia anonsach na prenumerowanych stronach.

W jaki sposób internauta może dokonać prenumeraty?
Na witrynie, która zawiera choć jedną stronę obsługująca newsletter, w górnym wierszu witryny, pojawi się pozycja [ Newsletter ].
Kliknięcie tego linku otworzy okno, które pozwoli internaucie określić, które strony (spośród tych, które redaktor oznaczył jako obsługujące newsletter)  mają być prenumerowane.
Prenumerować mogą użytkownicy, którzy mają założone na witrynie konto - e-maile będą przychodzić na adres podany w opisie konta użytkownika.

Jeśli więc chcemy, aby dowolny internauta mógł zaprenumerować stronę obsługującą newsletter - powinniśmy pozwolić na samodzielne zakładanie kont przez internautów. Tę decyzję podejmuje się za pomocą funkcji [ Konto ] \ "Ustawienia kont".

UWAGA! 
Prenumerowane mogą być jedynie strony "otwarte" dla wszystkich internatów - czyli nie będące ukrytymi, bez ograniczeń dostępu  do IP, czy chronione hasłem.
Zmiany z dnia 04-05-2011

Dodano możliwość ustalenia domyślnego języka witryny.
Obecnie obsługiwane są następujące języki:

  • Belarusian
  • Czech
  • English
  • Estonian
  • French
  • German
  • Italian
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Polish
  • Russian
  • Slovak
  • Spanish
  • Ukrainian

 

W języku domyślnym witryny wyświetlane są komunikaty, podpowiedzi, pomoc, instrukcje, ... dla osoby redagującej witrynę (redaktora witryny).


Nie oznacza to, że wybór języka redakcyjnego automatycznie przetłumaczy wszystkie treści wpisane przez redaktora - treści te będą prezentowane nadal w języku, w którym redaktor je wprowadził.

 

Innymi słowy - wybór języka umożliwia prowadzenie witryny przez redaktora niepolskojęzycznego.


Przy okazji prosimy o wyrozumiałość - tłumaczenie na języki niepolskie nie jest majstersztykiem lingwistycznym - skorzystano z mechanizmów automatycznej translacji udostępnionych przez Google, więc ze zrozumiałych względów (złożoności takich algorytmów) jakość tłumaczenia prawdopodobnie nie wprawia w zachwyt. Niemniej jednak z dwojga złego - lepsze niedoskonałe tłumaczenie, niż całkowicie niezrozumiały oryginał.

 

Zmiany języka dokonuje się po wybraniu z menu [ Ustawienia witryny ] pozycji "Właściwości witryny".

Zmiany z dnia 26-04-2011

Zmieniono sposób określania ustawień witryny i redagowania strony - obecnie wszystkie te operacje przeprowadza się za pomocą "wyskakujących okienek".
Przeniesiono menu redakcyjne strony na samą górę przeglądarki - w pierwszym jej wierszu dodano pozycję
[ Redagowanie strony ].

 

Być może to usytuowanie jest mniej wygodne (kwestia przyzwyczajenia) - ale dzięki temu przejrzyściej widać jak będą widzieli stronę "zwykli" internauci, co pozwala lepiej zaprojektować jej wygląd.

 

Dodano również pozycję "Pomoc", która zawierać będzie uaktualniony opis funkcjonalności CMS.
Uzupełnienie opisu powinno zostać zakończone 4 maja 2011.

Zmiany z dnia 03-04-2011

Pakiet "Komentowanie stron" został włączony do pakietu "Podstawowy CMS".
Pakiet ten umożliwia m.in. stworzenie księgi gości.
Wykorzystany szerzej, pozwala na wyodrębnianie stron zbierających np. opinie internautów.

 

Ustawień kto i które strony może komentować dokonuje się w "Ustawienia witryny \ Komentowanie stron".
Jeśli wybrana zostanie opcja "Komentowanie jedynie wybranych stron" - dodatkowo należy stronom, które mogą być komentowane przez internatów otworzyć w "Dodatkach" możliwość komentowania.

Zmiany z dnia 31-03-2011

W kwietniu 2011 zostały 10-cio krotnie zwiększone limity przestrzeni dyskowej dostępnej w ramach abonamentu.

 

Dzięki temu użytkownicy, którzy w ramach abonamentu dysponowali przestrzenią dyskową o wielkości np. 250 MB - od kwietnia 2011 mają do wykorzystania 2,5 GB.
Zmiany z dnia 30-03-2011

Dodano funkcjonalność umożliwiającą zdefiniowanie kilku zestawów menu - tak górnego, jak i lewego.

Funkcjonalność tę można wykorzystać do wydzielenia części stron w osobną kategorię "podstron".


Zastosowanie to widoczne jest na niniejszej witrynie.

Wydzielono przykładowe podstrony BIP.

Wydzielono również podstrony w języku angielskim.

Przejścia do tych podstron uzyskuje się przez kliknięcie odpowiedniej pozycji menu górnego.

 

Zestawy menu (tak górnego, jak i lewego) definiuje się w "Ustawienia witryny \ Edycja menu lewego (górnego)".

Standardowo dostępnych jest 5, ponumerowanych, zestawów menu.

Użytkownicy, których ta liczba nie zadowala (jest zbyt mała) proszeni są o kontakt z usługodawcą na adres dragon@nogard.pl  - bezpłatnie zostanie ów limit zwiększony.

 

Dla każdej z budowanych stron można określić (podczas jej edycji lub tworzenia), który z zestawów menu ma być wraz z nią wyświetlany.

 

Początkującym użytkownikom zaleca się używanie pierwszego (domyślnego) zestawu menu (numer 1), bo jest bardzo prawdopodobne (o ile nie pewne), że pogubią się w gąszczu tych zestawów.
Zabawę w tworzenie różnych zestawów menu, kategorii podstron, lepiej zostawić na czas, gdy poruszanie po serwisie i budowanie witryny stanie się naturalne i pewne - i nie będzie przyprawiało o ból głowy spowodowany nadmiarem koniecznych do zapamiętania szczegółów.

Zmiany z dnia 20-03-2011

Dostosowano edytor treści używany w CMS DragoN-NogarD do pracy pod kontrolą przeglądarki Internet Explorer 9.0.


Zbyt wcześnie, żeby ocenić czy IE w wersji 9 radzi sobie zadowalająco z edycją treści bogatej w różnorodność jej formatowania.

 

Niewątpliwie jednak wydajność silnika IE 9 w obsłudze wykonywania skryptów intensywnie wykorzystywanych w CMS DragoN-NogarD nie tylko "dogoniła" wydajność silników pozostałych przeglądarek (Opera, Chrome, Safari, Firefox) - ale nawet je prześcignęła.

Miłośników IE powinno to cieszyć, bo nareszcie IE przestaje irytować swoją "dostojną nieśpiesznością" w wyświetlaniu stron.
Miłośników pozostałych przeglądarek również, bo jest duża szansa na to, że ambicja nakaże im znów prześcignąć w wydajności IE.

 

Niestety IE w wersji 9 nie jest dostępny w systemie Windows XP.
Warto więc zainwestować w nowszy system (np. Windows 7), żeby odczuć w pełni satysfakcję ze zmian wprowadzonych przez Microsoft.

 

Zestawienie wydajności silników przeglądarek można znaleźć na stronie: Porównanie wydajności przeglądarek.

Zmiany z dnia 20-02-2011

Uaktywniono mechanizm umożliwiający budowanie stron spełniających wymogi BIP.

 

Więcej na ten temat tu: Edycja treści BIP.

 

Na niniejszej witrynie  - zbudowano przykład wydzielonej sekcji stron spełniających wymogi BIP.
Można się na nim wzorować, oraz zobaczyć jak takie strony docelowo są prezentowane.

Zmiany z dnia 19-02-2011

Dodano mechanizm zapamiętywania historii zmian redakcyjnych przeprowadzanych na budowanej witrynie.

 

Użytkownik o uprawnieniach redaktora może ustalić liczbę dni przez które zmiany będą pamiętane.


Historia zmian dostępna jest dla zalogowanego redaktora witryny po kliknięciu [ Ustawienia witryny }, a następnie wybraniu zakładki "Historia zmian".

Tam też redaktor może ustalić liczbę dni pamiętania zmian.

Domyślnie zmiany nie są zapamiętywane - opcję tę należy dopiero uaktywnić, jeśli istnieje taka potrzeba.

 

Odnotowywane są zmiany w treści zasadniczej strony, w treściach anonsów i opisach plików.

 

Dzięki temu mechanizmowi można łatwo "odzyskać" treść anonsu, gdy zostanie przypadkowo usunięta (w całości lub części) w procesie redagowania.

Zmiany z dnia 12-02-2011

Wymieniono mechanizm "Wiadomości Prywatnych".
Obecnie jest on "poręczniejszy" - można korespondować z pozostałymi użytkownikami witryny, nie opuszczając bieżącej strony.

 

Ponadto usunięto błąd występujący w Internet Explorerze, który w pewnych sytuacjach utrudniał redagowanie witryny.
M.in. ujawniało się to niemożnością przesuwania (w bardzo specyficznych okolicznościach) "przesuwalnych" elementów witryny.

Zmiany z dnia 26-01-2011
W styczniu 2011 zniesione zostały limity rocznego transferu (pakietu ruchu) dla wszystkich rodzajów abonamentów.
Zmiany z dnia 28-12-2010

Przeprojektowano mechanizm definiowania kont użytkowników portalu i nadawania uprawnień.

Zaktualizowano również biblioteki skryptów sterujących pracą portalu.

Zmiany z dnia 20-08-2010

Obecnie podczas wskazywania nowych plików w automatycznej galerii zdjęć oraz w bibliotece plików redakcyjnych istnieje możliwość wybrania jednocześnie wielu zdjęć (plików).
Aby zaznaczyć wiele zdjęć plików wystarczy wskazywać (klikać) je myszką z wciśniętym przyciskiem "Ctrl".

Ta funkcjonalność jest obsługiwana w następujących przeglądarkach:
- Firefox w wersji 3.6.8,
- Google Chrome 5.0.375.127,
- Safari 5.0.1

Niestety przeglądarki:
- Internet Explorer 8.0.7600.16385,
- Opera 10.61
jeszcze nie obsługują takiej funkcjonalności.
W nich nadal trzeba wskazywać po jednym zdjęciu (pliku).

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )