Higiena pracy umysłowej ucznia – jak ją praktykować?

Higiena pracy umysłowej ucznia – jak ją praktykować?

Higiena pracy umysłowej to jedno z kluczowych pojęć współczesnej pedagogiki. Znajomość jej zaleceń, pozwala rodzicom na wsparcie dziecka w drodze do wiedzy. Zapraszamy więc do poradnika, w którym dowiesz się, jak na co dzień praktykować zasady dbania o umysł!

Czym jest higiena pracy umysłowej dziecka?

Higiena pracy umysłowej dziecka to zapewnienie młodemu człowiekowi takich warunków, zarówno psychicznych, jak i fizycznych, by jego nauka przebiegała jak najlepiej. Wiąże się to między innymi z cechami środowiska zewnętrznego, specyfiką miejsca pracy intelektualnej, a także; spędzaniem czasu poza pracą. Dzięki spełnieniu tych “warunków”, uczeń staje się bardziej zrelaksowany i zmotywowany, co z kolei powoduje wzrost koncentracji i lepsze przyswajanie wiedzy. W ten sposób wzrasta również tempo nauki, dzięki czemu dziecku pozostaje o wiele więcej czasu na inne sfery życia. Jak widać, jest to skomplikowany i złożony proces, jednakże jego efekty sprawiają, że jest warty starań rodziców i nauczycieli.

Optymalne środowisko zewnętrzne

Do najważniejszych w kontekście higieny umysłowej dziecka cech otoczenia, zalicza się temperaturę, oświetlenie i poziom hałasu. Idealna temperatura do nauki powinna wynosić około 21°C. Zbyt niska może powodować uczucie zmęczenia i senności, utrudniające skupienie się i przyswajanie wiedzy. Z kolei zbyt wysoka wywołuje dyskomfort i przegrzanie, co również negatywnie wpływa na proces uczenia się. Oświetlenie jest równie ważne dla skutecznego przyswajania informacji. Optymalne oświetlenie jest jasne i rozproszone, bez cieni i refleksów. Natężenie światła powinno mniej więcej odpowiadać natężeniu światła dziennego; jest to szczególnie ważne przy pracy z komputerem lub czytaniu tekstów. Wreszcie, najlepszy poziom hałasu jest… jak najmniejszy. Oczywiście, nikt nie dysponuje komorą dźwiękoszczelną, jednakże huczący odkurzacz czy głośna muzyka radiowa, są możliwe do wyeliminowania. Na końcu warto wspomnieć o tym, że każde dziecko posiada własne, indywidualne preferencję. Na przykład, niektóre z nich będą wolały nieco cieplejsze pomieszczenie, a inne lepiej pracują przy delikatnej muzyce w tle.

Idealne stanowisko do nauki

Miejsce do nauki ucznia powinno być przede wszystkim funkcjonalne i ergonomiczne, co osiąga się głównie dzięki odpowiednim meblom. Nie tylko sprzyjają one higienie umysłowej, ale również zapobiegają powstawaniu wad postawy, warto więc przywiązać do nich szczególną uwagę. Biurko powinno znajdować na wysokości ramion ucznia i zapewniać powierzchnię do pracy, zaś krzesło musi być wygodne, a jednocześnie utrzymywać odpowiednią pozycję ciała. Warto zadbać również o czystość i schludność miejsca do nauki, minimalizując przy tym liczbę zbędnych przedmiotów w zasięgu wzroku (na przykład dekoracji, elektroniki, czy tak zwanego “bałaganu”). Dzięki temu uczeń będzie mniej rozproszony, a utrzymanie odwagi stanie się o wiele łatwiejsze.

Rola odpoczynku w higienie umysłowej

“Nie samą nauką żyje człowiek” – to hasło mogłoby być podstawową dewizą higieny umysłowej. Wypoczynek, a także aktywność fizyczna, są absolutnie niezbędne dla ucznia; niezależnie od jego wieku. Służą one nie tylko regeneracji ciała, ale również odpoczynkowi dla mózgu, co pozytywnie wpływa na skuteczność procesu uczenia się. W tym kontekście trzeba wspomnieć o śnie, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania umysłu. Przy jego niedoborze, wszystkie procesy intelektualne ulegają drastycznemu pogorszeniu. Jednak wypoczynek to nie tylko sen, ale również lubiane aktywności, związane z pasjami, życiem społecznym, jak również “czystą rozrywką” (chociażby gry komputerowe). Bardzo ważne jest jednak, aby chociaż część z nich związana była z ruchem i odbywała się na świeżym powietrzu. Brak takiej aktywności, może ograniczać efektywność równie mocno, co niewyspanie.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz